Find a Doctor

روشهای درمانی طب سنتی

آگوست 1, 2017

این طب به سان دریای پر از دُر می باشد که یک غواص زبردست می تواند این گوهرها را صید کند و در جای خودش بهره برد؛ که تعدادی از روشها را برای شما نام می بریم:

۱) داروهای گیاهی و غیر گیاهی: داروهای مورد مصرف در طب ایرانی به صورت مفردات و یا ترکیبی قابل استفاده است که این داروها بالغ بر چهارهزار داروی گیاهی و غیر گیاهی می باشد که تجارب بسیار زیادی در این مورد شده است و شکل مصرف داروها می تواند بشکل دم کرده ها، جوشانده ، معجون، مالیدنی، بخور، بوئیدنی،عطسه آور استفاده گردد و حتی قسمتهای مختلف یک گیاه از جمله ریشه، ساقه، برگ ، گل و دانه و ….همگی قابل استفاده می باشد و هر کدام می تواند خواص منحصر بفردی داشته باشد.
۲) حجامت: انواع و اقسام دارد که شامل ۲ نوع کلی یا خونگیری و بدون خونگیری می باشد و هر دو می تواند گرم و یا سرد باشد در مجموع بالغ بر ۶۰ نوع مختلف می باشد و برای انواع بیماریها می توان استفاده کرد به خصوص احادیث بسیار ارزشمند در این خصوص از پیامبر گرامی و ائمه عظیم الشان وجود دارد که می توان به جلد ۶۲ بحار الانوار مراجعه کرد. طبق تحقیقات علمی پزشکان و متخصصان داخل و خارج کشور تاکنون حدود ۱۵۳ نوع بیماری صعب العلاج و مزمن توسط حجامت درمان شده است. پیرامون حجامت چند جلد کتاب و مقاله توسط کلینیک طب ایرانی چاپ شده است که اطلاعات مفصل و کاربردی در آنها موجود است و علاقمندان می توانند از موسسه طب ایرانی این کتب و مقالات را درخواست نمایند. یک حجامت ایده آل قریب به هفتاد شرط و تمهیدات دارد که در موسسه طب ایرانی اکثر این تمهیدات لحاظ می گردد. متاسفانه اکثر مراکز حجامت در کشور توجه چندانی به این تمهیدات ندارند و به همان نسبت هم تاثیر درمانی حجامت کم خواهد بود.
۳) ماساژ و رگ گیری : این روش درمان بسیار موثر و سودمند است با تحریک نقاط خاصی از اعصاب و عروق و تاندونها تاثیر آن در کل بدن ظاهر می گردد و بسیاری از مشکلات عصبی عضلانی و مفاصل را می توان به شکل قابل ملاحظه ای بهبود بخشید.

۴) روغن مالی: روغن مالی در جهت های مختلف در بدن و استفاده از انواع روغنها در درمان بیماریها نقش زیادی دارد و می تواند مکمل بسیاری از بیماریها باشد.

۵) تغذیه: بحث بسیار مهم در این طب را شامل می شود و بحث تغذیه و عادات غذایی و نوع مواد مصرفی که همگی می بایست مورد تایید این طب باشد که بر اساس مزاج و طبع افراد برای هر فرد اختصاص به خود غذا او داشته و همینطور سالم بودن از نظر تهیه و پرورش آن همگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. حتی فرم طبخ غذا و نوع ترکیب مواد غذایی و نحوه خوردن و ساعات خوردن و حتی فصول مناسب برای مصرف انواع مواد غذایی همگی مورد بحث می باشد و بحث کلی در مصرف مواد خوراکی اینست که هر چه به روش طبیعی تر تهیه و آماده گردد از سلامت بیشتری برخوردار خواهد بود مثلاً هیچ وقت ارزش غذایی گوشت گوسفندی که در علفزار تغذیه شده است قابل مقایسه با کالباس گوشت گوسفندی نمی باشد . در مورد تغذیه نیز محققان کلینیک طب ایرانی کتابی مبسوط و جامع به رشته تحریر در آورده اند که علاقمندان می توانند از موسسه طب ایرانی آنرا تهیه کنند. اعتقاد حکیمان قدیم طب ایرانی و پزشکان موسسه طب ایرانی در حال حاضر این است که تا غذای فرد اصلاح نگردد محال است بیماری او درمان شود و زکریای رازی می فرماید :اگر طبیب درمان بیمار را از اصلاح غذای او آغاز نکند گویی به کشتن وی جرأت یافته است. به این دلیل است که در این کلینیک با تلفیق طب نوین و طب ایرانی بخش مشاوره تغذیه فعال است و به شیوه ای کاملاً خلاق و طبیعی اقدام به اصلاح سیستم غذایی بیماران می کند که نتایج کار این بخش در زمینه رفع چاقی و لاغری و سایر بیماریهای مرتبط با گوارش و تغذیه نظیر قند خون و چربی خون و … بیمار قابل ملاحظه بوده است.

۶) زالو (Leech): این موجود کوچک و بسیار ارزشمند که در دنیا به عنوان جراح کوچک یا میکروسرجر معرفی شده است در بسیاری از اشکالات عروق و خونی مورد مصرف دارد و بیماران بسیار زیادی را می تواند نجات دهد که البته بالغ بر هفتصد نوع زالو وجود دارد که تنها حدود ۵۰ نوع آن درمانی می باشد و البته بهترین نژاد آن در کشور ایران موجود است. گرفتگی رگ قلب، انسداد شریانی، سکته قلبی و مغزی، گانگرن اندام ها و قریب به یکصد بیماری لاعلاج دیگر در طب ایرانی توسط زالو پیشگیری و درمان می شود که بسیاری از آنها در حد اعجاز و غیرقابل باور می باشد در پزشکی مدرن سیده هزار مقاله علمی درباره کاربردهای درمانی زالو منتشر شده است.
۷) زنبور عسل (نحل): زنبور دارای مواد خاصی در زهر خود می باشد که باعث تحریک و تقویت بعضی سیستمها و اعصاب می گردد و به روش خاصی در بعضی بیماریها کاربرد خوبی دارد و در قرآن نیز بعنوان شفا دهنده از آن ذکر شده است.

۸) پاکسازی بدن از سموم: با استفاده از روشهایی مثل قی (استفراغ)، تنقیه، مسهل که در تمام این روشها بوسیله داروهای خاص و استفاده از ابزار خاص باعث پاکسازی بدن از بعضی از سموم بصورت سریع در جهت بهبودی بیماری صورت می پذیرد.

۹) فصد (رگ زدن): ۶۴ ورید در طب ایرانی به جهت خونگیری معرفی شده است که از لحاظ تکنیک و زمان و ساعت و شیوه خونگیری و همچنین آماده سازی بیمار بوسیله داروها و رژیم های غذایی قبل و بعد فصد، تفاوت ماهیتی با خونگیری مرسوم سازمان انتقال خون دارد. فصد بر مبنای طبع و مزاج بوده و قدرتمندترین روش درمان طب ایرانی معرفی شده است.

۱۰) دعا درمانی و ذکردرمانی : بکارگیری از کار الهی و مقدس و تلفیق علمالاعداد و ادعیه مجرب و نماز و قرآن و روزه و عناوین حائز اهمیتی نظیر حزیران، آب نیسان و زیارتها و تفکر و مراقبه و … که حکیمان مسلمان طب ایرانی به وضوح مبانی آن را تشریح کرده و کاربردی ساری کرده اند.

۱۱) مراقبتهای زنانگی و مامائی: با داروهای گیاهی و اقلام معدنی و شیوه های طبیعی دیگر بدخیم ترین و مقاوم ترین بیماریهای تناسلی و زنانگی نظیر زخم ها، سرطانها، عفونتها، نازایی و ناباروری و اختلالات عادت ماهیانه و دردها و ناراحتی های قاعدگی و … در طب ایرانی قابل درمان است. در مقایسه با طب جدید، موفقیت این شیوه های طب ایرانی (طبق بررسی علمی و تحقیقاتی) دهها برابر ارزیابی شده است.

۱۲) حمام درمانی و نوره: حمام یک مکتب درمانی کامل می باشد که اگر به آن شیوه های سنتی که شامل روغن مالی و ماساژ و گرم خانه و نوره و کیسه کشی و سنگ پا و … باشد بسیاری از بیماریهای مزمن را ریشه کن می کند. آداب حمام بسیار مفصل می باشد که در مقایسه با شیوه استحمام کنونی مردم که بیشتر نوعی آب بازی به شمار می رود! ابعاد درمانی و بهداشتی و حتی تاثیرات روحانی و معنوی خاصی دارد.

۱۳) رفتار درمانی: رفتارهای زناشویی و مجامعت جنسی و آداب مقاربت، رفتارهای غذاخوردن، خواب و بیداری، تکلم و حرف زدن، محبت و عشق، مطالعه، اختلاط با مردم، آموزش و یادگیری (تعلیم و تعلم)، پژوهش و تحقیق و تالیف و … که حکما و فیلسوفان طب ایرانی درباره هر کدام صدها تئوری و ایده جامع و کاربردی داشته اند که با علوم روانشناسی جدید همخوانی و در عمل می بینیم حتی در برخی موارد ارجعیت تاثیر گذاری دارد. در کلینیک طب ایرانی بخش مشاوره خانواده و رفتار و روان با تلفیق علوم نوین روانپزشکی و روانشناسی و رفتاردرمانی طب ایرانی، حرکتهای بکردرمانی و تحولات شگرفی را در افراد و خانواده ها ایجاد کرده است.

۱۴) استفاده غیر خوراکی از حیوانات: از جمله عقرب، مورچه، عاج فیل، ملخ و نیز استفاده از سنگها، فلزات، نباتات، پشم و کرک حیوانات ، آب دریا و چشمه ها و … در طب ایرانی کاربردهایی دارند که در جای خود بسیار جالب و عجیب است.

 

ارسال شده در مقالات پزوهشی و تالیفات توسط admin | Tags: ,