Find a Doctor

توصیه های قبل و بعد از حجامت

آگوست 5, 2017

توصیه های قبل از حجامت

–  هیچگاه با شكم گرسنه حجامت نكنید (خصوصاً حتما” هنگام صبح، صبحانه میل نمایید).

–  ۱۲ ساعت قبل از حجامت سیگار كشیدن ممنوع است.

–  یك ساعت قبل از حجامت، شربت عسل، آب انار یا انار،  ماءالشعیر و مایعات فراوان بنوشید.

‌-  در حین حجامت انگشتر عقیق به دست نداشته باشید.

–  ۱۲ساعت قبل از حجامت نزدیكی (مقاربت جنسی) ممنوع است.

–  جهت استمداد از پروردگار متعال برای شفا یافتن و گرفتن نتیجه درمانی بهتر، با وضو باشید و دعای حجامت را به نقل از حضرت امام رضا (ع) پیش از حجامت قرائت كنید و صلوات بفرستید. (خواندن آیه الکرسی هم اثر شفابخش بسیاری دارد.)

–  ترتیب، زمانبندی و میزان خونگیری حجامت برای هر فرد، بسته به طبع و مزاج وی متفاوت است كه پزشك حاذق آن را معین و تجویز خواهد كرد. خونگیری به اندازه و طبق نظر پزشک معالج (نه لزوما” به میزان بیشتر) رمز دستیابی به نتیجه درمانی حداکثری می باشد.

–  نکته بسیار مهم!! حجامت كردن بانوان در ایام عادت ماهیانه ممنوع است.

–  هشت ساعت قبل از حجامت غذاهای سرد، تخم مرغ و ماهی و لبنیات میل نشود.

–  حجامت دارای ابعاد وسیع و نكات ظریف فراوانی است، سعی نمایید نزد پزشكانی حجامت انجام دهید كه دارای دانش و تجربه كافی پیرامون حجامت باشند.

–  تفكر غلط رایج این است كه انجام حجامت سبب نوعی عادت و اعتیاد به حجامت می شود كه اگرمرتب انجام نشود، فرد احساس ناراحتی خواهد نمود ! این گونه نیست و علت احساس نیاز افراد به حجامت به دلیل غلیظ شدن خون و طبیعت بدن آنان است.

–  تا ۱۲ ساعت سیگار نكشید.

–  تا ۲۴ ساعت ورزش و كار سنگین نكنید.

–  تا ۲۴ ساعت ماهی و لبنیات و غذای شور و غذای سرد و تند و تیز نخورید.

–  برای اینكه جای زخم حجامت باقی نماند، سه شب متوالی قبل از خواب (به مدت ۳ دقیقه) قطعه ای پنبه را به شیر آغشته كرده و روی زخمها بمالید و روزی دو مرتبه با لایه ای عسل موضع را آغشته نمایید.

–  ۱۲ ساعت پس از حجامت می توانید استحمام كنید (اما موضع حجامت را فقط با آب خالی بشویید و لیف و صابون نزنید.)

–  در صورتی كه موضع حجامت كبود و متورم و دردناك بود، جهت كاهش درد، یخ را داخل نایلون گذاشته و چند مرتبه به مدت یك دقیقه روی موضع بگذارید . در صورت ادامه یافتن درد حتما” با پزشك معالج تماس حاصل نمایید.

–  پس از حجامت گاهی ضعف، سر درد، سرگیجه، طپش قلب، گرفتگی عضلات و برخی ناراحتی های جزئی دیگر ممكن است پیش آید كه اغلب پس از یك الی سه روز برطرف می شود، در صورتی كه این ناراحتی ها نگران كننده و آزار دهنده بود حتما” با پزشك خود تماس بگیرید یا مراجعه حضوری كنید (مصرف شربت عسل و مزه مزه كردن عسل هر دو ساعت یكبار بسیار مفید است).

–  حجامت بار اول ممكن است تاثیر چندانی نداشته باشد یا حتی گاهی (به طور موقت) برای مدت كوتاهی موجب افزایش برخی از علائم بیماری و درد شود. عجله نكنید و نگران نشوید، با پزشك خود تماس بگیرید تا شما را راهنمایی نماید.

–  پس از حجامت ۱۲ ساعت نزدیكی (مقاربت جنسی) ممنوع است.

 

 

توصیه های پس از حجامت

۱-  لطفاً پیش از ورود به درمانگاه حتی المقدور استحمام كنید و با تن پاكیزه در اتاق حجامت حاضر شوید.

۲-   برای تاثیر گذاری بهتر و كاهش ناراحتی های احتمالی، مثانه شما باید خالی باشد.

۳-   گاهی موضع بادكش ها دچار تاول و قرمزی میشود كه ناشی از  بلغم اضافه خون، رطوبت اضافی پوست، نازكی پوست و یا اسید اوریك بالای خون می باشد. به پرستار درمانگاه اطلاع دهید تا اقدامات لازم را انجام دهد.

۴-  كبودی یا تورم یا درد ناحیه بادکش كاملا طبیعی است و گاهی بدلیل غلظت خون واختلالات خونرسانی بدن است كه با تكرار  بادكش ها این مشكلات برطرف شده و در جلسات بعدی بادكش، این كبودی و تورم كمتر به چشم می خورد.

۵-  فاصله افتادن بین جلسات بادكش گذاری تاثیر درمانی آن را بسیار كم می كند سعی كنید در زمان تعیین شده توسط پزشك حضور یابید. جهت اثر گذاری کامل بادكش بطور میانگین احتیاج  به ۲۰- ۱۰جلسه تكرار بادكش خواهد بود.

۶-  هر چه موضع بادکش گذاری كبودتر وتیره رنگ تر شود حاكی از غلظت خون و بدی جریان خون بوده و چنین فردی نیاز  بیشتری به حجامت و بادكش گذاری و اصلاح خون و كبد دارد (به پزشك موضوع را یاد آوری نمایید).

۷-  خواص بادكش  بی شمار است كه برخی از آنها بدین قرار است: افزایش گردش خون موضعی –  فعال كردن غده تیروئید – رفع اسپاسم و قولنج وگرفتگی عضلات –  كاهش سایز چربی موضعی شكم ولگن – كوچك یا بزرگ كردن سایز سینه ها – رفع دردهای عادت ماهیانه – كمر درد و زانو درد – آرتروز – رماتیسم – دیسك كمر-  سیاتیك – عفونت های زنانگی – فیبروم رحم – آسم –  سنگ كلیه – بر طرف كردن ضعف بی حسی پاها – افسردگی – سرفه-  سرماخوردگی – تنگی نفس – زخم معده و ورم معده – كوتاهی قد اطفال و نوجوانان – شب ادراری –  بی اختیاری ادرار – فعال كردن كبد –  فعال كردن غدد داخلی – ناتوانی جنسی – كوچكی آلت تناسلی – كیست تخمدان – افزایش توان ایمنی بدن، خونریزی شدید زنانگی، سردی بدن و اندام ها، خون دماغ شدن مكرر و …

۸-  پس از بادکش گذاری،خصوصا” مرتبه اول، ممكن است افت فشار خون، سرگیجه، و یا دردهای موضعی پیش آید كه طبق نظر حكمای طب سنتی، علامت تلاطم اخلاط و تحولات درونی بدن بوده و اصطلاحا” بهم خوردگی است كه مقدمه سلامت و شفا می باشد. لذا صبور باشید و این حالات تا ۳-۱روز طبیعی است. در صورت ادامه داشتن بیش از سه روز با پزشك خود مشورت نمایید تا راه كارهای مناسب را ارائه دهد. در هر صورت به هیچ وجه نگران نباشید. بادکش گذاری اصولی، روش درمانی بسیار امن و  بی خطری است.

۹-  بادكش گذاری همان حجامت است و به اصطلاح ‹‹حجامت خشك›› نامیده میشود. بخش زیادی از ویژگی ها و فواید حجامت و خونگیری را داشته و  در عین حال بدون خونگیری است. بادکش گذاری در تشخیص بیماری ها و راهنمایی پزشك برای مسیر درست درمان نقش به سزایی دارد و طبق تجربه ما و نص حكیمان طب سنتی در مکان درمانی ایكه فقط حجامت انجام گیرد و از بادکش ها استفاده نشود، امر درمان ناقص و كمرنگ خواهد بود. حتی در بسیاری از موارد بادکش گذاری اثراتی دارد كه حجامت ندارد و باز در حالات و بیماری های گوناگونی به نظر می رسد بادكش تنها مسیردرمان است. پس اهمیت و فوائد بادكش گذاری بسیار ارزشمند و بالاست.

۱۰-  نگران مسائل بهداشتی نباشید. تمام لیوانها و كاپ های بادكش گذاری برای هر بیمار جداگانه استفاده شده ودر صورت آلوده شدن به خون و سایر اجرام آلوده، شکسته و بدور انداخته خواهند شد. تماس لیوان بادكش با پوست سالم دلیلی برای آلودگی آن نخواهد بود ولی با این حال تمام لیوانها پس از هر بار مصرف با مواد و محلولهای قوی شستشو و ضد عفونی شده و آبکشی میگردند.

۱۱-  به همراه داشتن ملحفه شخصی موجب اطمینان خاطر بیشتر شما و سهولت كار ماست.

۱۲-  جهت افزایش بازده و كیفیت بادكش گذاری بهتر است موهای اندام هایی كه پر مو هستند تراشیده شود.

۱۳-  تعداد، مقدار مكش لیوانها و مناطق بادكش گذاری طبق فرمولها و نسخه های دقیق طب سنتی و تجربه بالای پزشكان و دستیاران كلینیك اعمال می گردد. لذا از اظهار نظر وتقاضاهای غیرعلمی و غیركارشناسی (نظیر اینكه در فلان منطقه بدن من نیز بادكش بگذارید یا تعداد لیوانها را بیشتر نمایید و یا …) جداً خودداری نمایید.

۱۴-  قبل و بعد از بادكش گذاری فعالیتهای بدنی سنگین جایز نیست.

 

تهیه و تدوین: درمانگاه شبانه روزی اسراء