Find a Doctor
آگوست 19, 2017

با «فصد» آشنا شوید؛ یک شیوه درمانی قدرتمند در طب سنتی ایران

فصد رگ، قدرتمند ترین و موثرین شیوه درمان طب سنتی معرفی شده است که می تواند به یکباره بخش زیادی از خون فاسد را از بدن دفع کند و سمومی که سال ها در بدن تجمع یافته است را از بدن بیرون کند.

فصد واژه‌ای عربی و در اصل به معنای شکافتن و زدن رگ است. در فصد رگ، ابتدا موضع خاص آن (فصد شصت و چهار موضع دارد که هر کدام برای یک بیماری خاص و به شیوه ای خاص خونگیری می شود) در صورت لزوم با ماده بی حسی آماده می شود و سپس پزشک با تیغ جراحی و یا نیدل استریل شکاف کوچک و سطحی به اندازه یک تا دو میلی متر در ورید ایجاد می کند و با مانورهای خاص (بیست و یک مانور دارد) خونگیری به عمل می آید.

عملیات فصد درد چندانی ندارد و اگر تحت نظر پزشک حاذق صورت بگیرد عوارض و خطری ندارد (توجه بفرمایید “پزشک حاذق” نه پزشکی که اطلاعات محدودی از طب سنتی دارد…).

فصد اثرات درمانی عجیب و خارق العاده ای دارد اما اگر نابجا و بی مورد تجویز شود بحران های جسمی ایجاد خواهد کرد. حکما و پزشکان طب سنتی معتقدند زمانی که کمیت اخلاط چهارگانه بدن به واسطه پرخوری، روی هم‌خوری و کم‌تحرکی در بدن افزایش یابد یکی از مسیرهای مناسب برای درمان این حالت فصد و خارج کردن خون از وریدهاست.

حکما بدن انسان را تشکیل یافته از چهار خلط خون، بلغم، صفرا و سودا می‌دانند و معتقدند اگر میزان این چهار خلط در حد تعادل و تناسب باشد بدن در حالت سلامت قرار دارد، اما اگر تعادل و تناسب بدن به سبب کاهش یا افزایش این اخلاط دستخوش تغییراتی شود بدن دچار بیماری می‌شود.

هدف از فصد کردن چیست؟

در طب قدیم گاهی به منظور کم کردن زیادی خون و گاه برای انحراف خون از عضو آسیب دیده فصد صورت می‌گرفت. مثلا فردی که دچار التهاب و پرخونی ناشی از التهاب در عضوی می‌شد برای تقلیل درد و التهاب و پرخونی، فصد را در نزدیک‌ترین رگ محل درد انجام می‌داد و مقداری خون می‌گرفت، اما اگر منظور پیشگیری از درد باشد دورترین رگ را برای فصد انتخاب می‌کنند. معمولا فصد رگ‌های نواحی مختلف بدن همچون گردن، پیشانی، پشت زانو و… را برای التیام دردهای مختلف از جمله درد بواسیر، درد رحم، سوءهاضمه، کمر درد، واریس، خونریزی شدید بینی، پرفشاری خون و برای درمان برخی نازایی‌ها به کار می‌برند.

تفاوت فصد با حجامت

فصد و حجامت هر دو با خارج کردن مقداری خون از بدن، روشی برای پیشگیری و درمان برخی بیماری‌هاست البته این دو روش درمانی تفاوت‌هایی هم با یکدیگر دارند. در فصد، خونگیری تا خروج مقدار مشخصی خون از بدن بیمار ادامه می یباد به به تشخیص پزشک معالج تعیین میگردد و تغغیراتی که در خون خروجی دیده می شود، اما در حجامت رگی شکافته نمی‌شود بلکه توسط وسایلی خاص بدن را ـ اغلب در پشت، صورت، دست و پا ـ بادکش کرده و محل را خراش می‌دهند تا خون مویرگی از قسمت‌های سطحی بدن و پوست و اغلب از مویرگ‌های داخل عضله خارج شود. در واقع خون خارج شده در حجامت از مویرگ‌هاست ولی در فصد از عروق اصلی است. خون حجامت سطحی از عضو را از اخلاط پاک می‌کند ولی فصد از عمق بدن اخلاط و سموم را خارج می‌کند.

فصد به چه کسانی و چه زمانی توصیه می‌شود؟

چون میزان خون خارج شده در فصد بیشتر است امکان ضعف فرد و ضرر به اعضای اصلی بدن همچون کبد، کلیه و قلب وجود دارد. به همین دلیل طب سنتی فصد برای کودکان و افراد بسیار سالمند مناسب نیست.

علت مناسب بودن فصد در فصل بهار این است که در این فصل بدن انسان با هیجاناتی همراه است و اخلاط و فضولات در خون به جریان در می‌آیند و در نتیجه خون گرفتن باعث دفع این فضولات خواهد شد و همچنین فشار خون در حدی است که بیم عوارض ناشی از فصد کمتر وجود دارد. در حالی که در فصل‌های سرد، فضولات غلیظ و ساکن شده و خون گرفتن موجب دفع قسمت بیشتری از بخش مفید خون می‌شود. بهتر است در فصل تابستان و نیز در فصول سرد سال جز به ضرورت و تجویز درمانگر حاذق فصد انجام نشود.

کاربردهای درمانی فصد:

• فشار خون